tisdag 31 mars 2009

Så länge vi båda andas

av Stephenie Meyer

Jag har dragit mig för att skriva om Stephenie Meyer's Twilight-serie. Jag vet knappt ens själv vad jag tycker om den. Första boken gillade jag verkligen medan jag läste den, även om de supertraditionella könsrollerna störde mig i efterhand. Överbeskyddande, nedlåtande, tjatiga killar och en tjej som hela tiden behöver räddas. Suck.

Andra boken tyckte jag illa om. Tredje avskydde jag och tvingade mig igenom på ren envishet. Filmen var en stor - STOR - besvikelse. Men sista boken, Så länge vi båda andas...

Wow!

För att inte spoila den för er som ännu inte läst den, så ska jag bara säga att den innehåller allt jag tyckte om med Om jag kunde drömma, och mer därtill. Kärlek, spänning, action, en stark huvudperson som inte låter någon köra med henne. Och jag gillar ju vampyrer. Jag gör ju det.

Har du också blivit beroende av vampyrer, och behöver något annat att läsa nu när Bella och Edwards kärlekshistoria nått sitt slut? Här är två tips:

Meredith Ann Pierce, Den fjortonde bruden
För dig som gillar farlig, förbjuden kärlek är berättelsen om Aeriel som förs bort av den olycklige mörkängeln verkligen att rekommendera! Första delen i en triologi som fortsätts av Vidundrens väg och Ravennas dotter.

Anne Rice - En vampyrs bekännelse, Nattens furste, De fördömdas drottning.
Det har är för dig som gärna läser lite längre böcker. Du har kanske sett filmen med Brad Pitt och Tom Cruise? Själv gillar jag böckerna mer, och för att Louis är irriterande gnällig hoppar jag gärna direkt till Nattens furste, där Lestat (spelad av Tom Cruise i filmen) berättar om hur han blev vampyr.

/Sanna

2 kommentarer:

  1. Jag har läst alla böckerna och jag tycker de är jättebra! Tvåan tyckte jag var väldigt långtråkig men jag tvingade mig igenom den för att jag visste att Edward skulle komma tillbaka i slutet. Jag älskar nämligen Edward och jag hatar Jacob.
    Jag håller inte riktigt med dig om trean, jag tyckte att den var bra, lite längtråkig med alla varulvs grejer men annars helt okej.
    Kul att du älskar fyran för det gör jag också.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Eveline!

    Vad kul att få lite kommentarer. Visst var tvåan seg? Ändå tycker jag helt okej bra om Jacob (förutom när han försökte tvinga sig på Bella!).

    /Sanna

    SvaraRadera