torsdag 13 augusti 2009

En liten chock

av Johanna Lindbäck

När Gustav började gymnasiet hoppades han på tre saker:

1. En flickvän, eller en tillfällig tjej att ha sex med, åtminstone en gång.
2. En massa nya kompisar med samma intressen som han, det vill säga inte sport.
3. En ny personlighet.

Det är inte så mycket att be om, men med bara ett par månader kvar till studenten ser det mörkt ut. Men så får de en ny vikarie i engelska - Eva Lindell, som pratar riktig amerikanska, är ung, snygg, engagerad och gillar samma sorts böcker som han. Som skickar flirtiga e-mail och ler mot honom med glittrande ögon.

Omslaget får det här att se ut som en typisk "tjejbok" - mörkrött, chockrosa, mjuka kvinnoläppar, kursiv stil på titeln, en ros på omslaget. Det är synd, för jag tror att många killar skulle gilla En liten chock. Det är en pricksäker, rolig och romantisk bok som jag inte kunde lägga ifrån mig när jag väl börjat. Dialogen låter genuin, förhållandet mellan Gustav och hans amerikanske pappa Jack är så bra beskrivet, och vilken befrielse det är att få läsa en bra, modern ungdomsbok som inte handlar om mobbing!

Johanna Lindbäck har även skrivit Min typ brorsa som finns på biblioteket, och Tänk om det där är jag som ges ut nu i augusti. Efter att ha läst En liten chock är jag rejält sugen på dem båda!

/Sanna

2 kommentarer:

  1. Jag gillade verkligen boken, men reagerade också om omslaget så jag mailade författarinnan för att fråga hur hon tänkt. :)
    Hon sa att det är mest tjejer som köper ungdomsböcker, och därför riktar sig förlaget till dem. Killarna köper inte böcker ändå, tror de. Konstigt, tyckte jag. Om det fanns bra killböcker så skulle kanske killarna börja köpa? Eller vad tror ni?

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du mailade författaren och frågade, det hade jag inte ens tänkt på! :)

    Jag håller helt med dig! Det är inte konstigt om killar är mer ovilliga till att läsa och köpa böcker om man får intrycket av att de ändå riktar sig mest till tjejer. Dessutom tror jag inte att tjejer undviker böcker som har mer "könsneutrala" eller "killiga" omslag - det enda förlaget har gjort i det här fallet är att minska den tänkbara läsekretsen. Synd, tycker jag!

    /Sanna

    SvaraRadera