tisdag 25 augusti 2009

Om jag stannar

av Gayle Forman

Jag gillar att läsa sorgliga böcker när jag är ledsen. Inte så att de gör mig gladare, men de får mig i alla fall att känna mig mindre ensam i min ledsenhet. Häromkvällen plockade jag med mig första bästa bok från nyhetshyllan, och det visade sig vara precis vad jag behövde - en stark, osentimental berättelse att gråta floder till.

Huvudpersonen i Om jag stannar heter Mia. Hon har allt - en familj hon älskar, en underbar bästis och en pojkvän som håller på att göra karriär med sitt rockband. Själv är hon på väg att bli antagen till en av USA:s bästa skolor för blivande musiker. Men på en sekund förändras allt.

Hela hennes familj dör i en bilolycka. Mia själv står utanför sin kropp och ser på när läkarna kämpar för att rädda henne. Nu måste hon fatta det svåraste beslutet av alla - ska hon orka leva vidare på egen hand, eller släppa taget?

/Sanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar