torsdag 26 november 2009

Mitt extra liv - en serieroman av Johan Unenge



Johan Unenge har använt sig av det ganska så originella och ovanliga formatet serieroman i sin nya bok Mitt extra liv. Boken handlar om Mattias som får uppleva hur rasism funkar på nära håll. I den lilla staden han bor i rymmer några asylsökande från flyktingförläggningen utanför stan och det skapas snabbt en hätsk stämning mot flyktingarna. En mobb går varje kväll ut för att leta efter flyktingarna och ta fast dom. Bland mobben finns Mattias klasskompisar, föräldrarnas arbetskamrater och Mattias första riktiga kärlek. Samtidigt demonstrerar samma personer mot utvisningen av det lokala basketlagets stjärna Yosseff som ska göra byn berömd. Mattias har svårt att hantera det paradoxala i situationen och särskilt svårt blir det när en av flyktingarna knackar på dörren och ber om hjälp.

Jag tycker att den här serieroman-formen funkar ganska bra även om jag inte tycker själva teckningarna är särskilt kreativa. Men bild och text kompletterar varandra på ett bra sätt och bilderna är förklarande och förmedlar huvudpersonens känslor och agerande på ett effektfullt sätt. Själva storyn är lite rörig men det väldigt viktiga budskapet når i alla fall fram och det var kul att läsa Mitt extra liv om så mest för formens skull.
/ Tove

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar