fredag 6 november 2009

Ondvinter

Eftersom det här är mitt första inlägg på den här bloggen tyckte jag att det skulle passa med en författare som faktiskt har sitt ursprung här i Älvdalen: Anders Björkelid. Han har tidigare gett ut bilderböcker och serier men även sysslat med rollspelsberättelser. Ondvinter är hans första bok av fyra i fantasyserien Berättelsen om Blodet och kom ut nu i år. Ondvinter handlar om tvillingarna Wulf och Sunia och utspelar sig i en tid då Sverige fortfarande var ett bondesamhälle. Wulf och Sunia lever ett lugnt och normalt liv tillsammans med sin far på en enslig gård och de anar inte att de egentligen tillhör ett annat folkslag: Blodet. Men en vinter blir svårare än de vintrar de tidigare upplevt - Ondvintern kommer och med den en kyla som angriper människornas hjärtan. Med Ondvintern förändras tvillingarnas liv. Deras far är inte den person de trott att han var och han har utan att de insett det tränat dem för att bekämpa ett hot som legat dolt under en lång tid men som nu har återvänt.

Jag som inte läser fantasy så ofta och tycker det kan vara lite distraherande med serier tycker att Ondvinter är riktigt spännande och det var svårt att sluta läsa. Jag tycker att det återspeglas att Björkelid är från trakten och är bekant med landskapet. Den stora oändliga och mystiska skogen är hela tiden närvarande liksom älven och fjället och tillhörande djurliv. Blodet har också ett eget uråldrigt språk - kanske har Björkelid låtit sig inspireras av älvdalskan?

Vad jag tycker känns lite originellt med den här boken är berättarperspektivet som har ett vi-perspektiv eftersom tvillingarna har ett speciellt band emellan sig och förstår varandra utan ord. När sedan detta band bryts skiftar också perspektivet till en jag-berättare, Sunia och läsaren får en djupare insikt i hennes känslor och tankar. Förutom att det här är en spännande bok tycker jag också att den tar upp viktiga teman. Till exempel skiljer Blodet hårt på kvinnor och mäns kunskapsområden och detta blir till en svaghet i kampen mot Ondvintern. Här finns också vissa paralleller till Tyskland under nazismen.

Ondvinter passar bra att kura ihop sig med i sin läsvrå nu när första snön yr utomhus! Gillar du Björkelids Ondvinter borde du också läsa Michelle Pavers serie om Vargbröder och Ursula Leguins böcker om Övärlden. De är alla gånger min absoluta fantasyfavoriter!!
/ Tove

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar