torsdag 2 september 2010

Du vet var jag finns - Rachel Cohn

Hej och hå vad bra Du vet var jag finns var! Jag har bara läst Nick och Norahs oändliga låtlista av Rachel Cohn förut (som hon har skrivit med David Levithan) och var väl inte alldeles förtjust, men nu är jag frälst. Du vet var jag finns handlar om två kusiner som har vuxit upp och gjort allt tillsammans men under gymnasietiden blir de allt mer olika varandra. Miles som är bokens huvudperson trivs inte i skolan, hon blir mobbad och kan inte sluta äta de onyttigheter som gör henne tjock. Kusinen Laura är snygg, smal, populär och har fångat skolans hetaste kille. Hon har allt! Ändå är det Laura som är den mest olyckliga av de två men så långt som att ta sitt liv trodde aldrig Miles att Laura skulle gå.

Vad som blir kvar när Laura är borta är den trasiga Miles. Hon försöker överleva sommaren efter Lauras självmord med hjälp av mat, cigaretter och pillerknaprande. Hennes självbild är skev och hon tror att alla ser vad hon själv ser: en fet misslyckad gothtjej med taskig klädstil. Med ironi och sarkasm håller hon sina medmänniskor på avstånd trots att hennes enda hopp är att våga låta någon komma nära igen.

Jag tycker om den här boken för Miles skull! Hennes karaktär är fantastisk! Hon har personlighet, attityd, humor och hon är sjukt smart. Ändå fortsätter hon att nedvärdera sig själv och tror att alla tycker hon är sämst. Det är lättare för Miles att tro att folk ser ner på henne för hennes övervikt än att våga tro att de människor som vill umgås med henne faktiskt gillar henne på riktigt. Insikten blir smärtsam för Miles och hon måste ända ner till botten innan hennes liv kan ändras.

Kolla också in trailern för boken här nedanför!
/ Tove


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar