tisdag 14 september 2010

Två nya böcker för yngre läsare

Svarta fåglar är en fantasy-historia om Amik som är tolv år och aldrig tycker att det händer något spännande i Mabekien där han bor. Därför tror han inte sina ögon när han en dag upptäcker två spejare i bergen där han vallar familjens får. Efter det förändras Amiks liv snabbt när allt pekar på att den grymme härskaren i grannlandet Tekitien inte kommer lämna makeberna i fred länge till. Amik som är både tekit och makeb kommer att spela en alldeles särskild roll liksom de mystiska svarta fåglarna som alltid tycks dyka upp innan något hemskt händer. Boken är skriven av Mikael Salmson och Lars Sundström och Svarta fåglar är en spännande men också ganska läskig bok.



Och det är nästa bok Flykten också fast på ett mer spöklikt och annorlunda sätt. Den är en fortsättning på Skogens systrar men man kan läsa den utan att ha läst första boken. I den här boken är det Tuva som berättar om hur hon har skiljts från sina systrar och bor i ett fosterhem som är rena pesten. Hon planerar att rymma, leta upp sina småsystrar och ge sig ut i skogen igen där deras fjärde syster väntar på dem. Men ett farlig äventyr blir det för även om Tuva lyckas rymma och hitta sina småsystrar så är det största problemet den fjärde systern i skogen som är ett spöke och gärna vill ha sällskap i döden. Petrus Dahlin som har skrivit boken har också skrivit böckerna om Kalle Skavank.





3 kommentarer:

  1. Jag tyckte också mycket om Svarta fåglar, även om den emallnåt var lite väl otäck för sin åldersgrupp. Men det kanske bara är jag som är lite harig? :)
    Spännande var den iaf!

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller med! Det värsta jag vet är när böcker är otäcka på det där verkliga sättet! Men jag inbillar mig att det kanske är för att vi är vuxna och har lättare för att relatera till samtidens problem eller vad tror du?
    Jag såg att du hade läst Castas senaste! Vad spännande! Jag ska hugga in på den genast!
    / Tove

    SvaraRadera
  3. Gör det! Den var väl värd att läsa. Lämna gärna en kommentar om vad du tyckte.

    SvaraRadera