torsdag 15 april 2010

Fatta eld



"Fatta eld levde inte bara upp till mina förväntningar, den överträffade dem" - Stephenie Meyer


Jag blev så glad när jag äntligen fick fatt i uppföljaren till Hungerspelen. Denna dystra framtidsvision, där ungdomar tivngas tävla mot varandra i ett spektakel som Sanna så på pricken beskrivit som Flugornas Herre möter Expedition Robison. Det var länge sedan jag läste en så fruktansvärt spännande bok som Hungerspelen. Boken fick följa med mig på bussen, till matbordet och fick mig att komma försent till jobbet. Hade det gått hade jag antagligen läst i duschen också.


Och Fatta Eld är verkligen inte sämre. All vaken tid jag kunnat avvara har jag ägnat åt den de senaste dygnen. Jag vill inte avslöja för mycket om vad som händer i första boken, för den som inte läst, men eftersom det kommit en uppföljare kanske jag törs säga att vår hjältinna Katniss Everdeen överlever Hungerspelen. Men med nöd och näppe. I och med sin vinst har landets president (diktator) fått upp ögonen henne och han är inte nöjd. Nu måste Katniss försöka skydda både sig och sina nära, samtidigt som hon mer och mer inser att hon har ett ansvar inför resten av landet Panems kuvade befolkning. Hon kan inte leva rik själv och se dem lida. Missnöjet sjuder i många av landets distrikt, kanske är det revolution på gång...


Sen slutar Fatta eld såklart i en cliffhanger. Tredje och avslutande delen kommer ut på engelska i augusit. Jag förstår ärligt talat inte vad jag ska ägna mitt liv åt fram tills dess.

/Klara

1 kommentar: