måndag 21 juni 2010

Med kamera i biblioteket!

Nu har jag fått tag på en kamera och tänkte att det kunde ju vara lite roligt att lägga upp lite bilder på böcker, eller vad tycker ni?
Så jag sprang runt här på biblioteket och tog lite foton.
Eftersom att jag är en stor Fantasynörd drar jag mig till fantasyhyllan och den första bok jag får syn på är den här;



Drakryttaren
av Cornelia Funke
Drakarnas hemliga dal är hotad!
Människorna har börjat att gräva sig in och drakarna vet inte var de ska ta vägen, finns det fortfarande en plats på jorden som människorna inte erövrat? Den äldste av dem minns en dal, en mytomspunnen plats som människorna aldrig kommit åt, men ingen tror riktigt att den existerar. Lung, en ung drake bestämmer sig ändå för att leta efter den och tillsammans med sin bästa vän Kobolden Svavelfäll beger de sig iväg på en mycket farofylld resa. De finner den föräldralöse pojken Ben som slår följe med dem och tillsammans flyger de över land och hav. Men de är jagade! En stor fara har vaknat, Nässelbrand den gyllene. Han är skapad av en alkemist och hans uppgift och mål i livet är att jaga drakar. De har varit försvunna för hans ögon i hundratals år, men nu har hans spioner fått syn på Lung och han kan bege sig ut på jakt igen...

Det är verkligen en av mina favoritböcker, och jag vet inte hur många gånger jag har läst den!
Man får lära känna många nya sagoväsen och deras egenskaper. Finns det sagofigurer runt om oss? Gömmer de sig så att vi inte ser dem? Den här boken får en verkligen att tro att det finns magi runt omkring oss!



Den andra boken jag hittade alldeles bredvid Drakryttaren var den här;
Bläckhjärta
av Cornelia Funke


Meggi och hennes pappa Mo älskar böcker, överallt i deras lilla hus ligger högar med dem. Mo arbetar som bokbindare och Meggi älskar att se på när hennes pappa ger böckerna nya klädnader. De lever ett fridsamt liv ensamma, Meggis mamma försvann när hon var liten och de pratar aldrig om henne.
En dag vänds deras liv upp och ner när en främling knackar på deras dörr en regning natt. Det visar sig att mycket har döljts för Meggi. Varför har Mo aldrig läst högt för henne? Är det sant att vissa personer kan läsas ut ur böcker? Var kommer den mystiske främlingen som kallar sig Sotfinger ifrån?
Det blir ett spännande äventyr som sedan fortsätter i två böcker till Bläckmagi och Bläckdöd.

Jag älskar dessa böcker också. Cornelia Funke har förmågan att skriva vackert och man får en helt annan syn på böcker efter att ha läst de här. Det är inte bara en massa papper, det är magiska ting som tar en med till helt nya världar långt bortifrån våran egen!

Dock kan dessa böcker vara lite sega då och då, men ha tålamod så kommer du att få vara med om en otrolig berättelse!


Den tredje boken jag hittade i Fantasyhyllan var denna

Den Gyllene drakens rike
av Isabel Allende






Recension på denna bok kan ni läsa här http://bokmalar.blogg.se/2009/august/

För de som inte vill det kan jag bara skriva att det är en otroligt spännande och lärorik bok där girighet blandas med det motsatta, och där man upptäcker hur mycket kraft en människa faktiskt bär inom sig!
VARNING! Går inte att lägga ifrån sig!


Det var lite bilder, och det kommer förmodligen upp mycket mer senare! :)
/Linnéa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar