torsdag 3 juni 2010

VM-sommar


Nu har jag äntligen läst ut VM-sommar som jag lovade att återkomma med en rapport om. Boken är skriven av Magnus Ljunggren och huvudpersonen i VM-sommar heter faktiskt också Magnus. Han är en känd och framgångsrik fotbollsspelare som ser tillbaka på tiden precis innan hans karriär drog igång. Närmare bestämt sommaren och fotbolls-VM -74. Hans pappa har nyss omkommit i en olycka och Magnus och hans mamma har flyttat in till stan för att börja om på nytt. Magnus känner sig väldigt ensam och hänger därför med de två coolaste killarna i klassen som han egentligen tycker ganska illa om. Dessutom är han kär i den enes flickvän och kanske hon i honom. Problem leder till mer problem och utan att veta hur det gick till har de ett gäng med riktigt farliga killar efter sig som kräver dom på pengar. Enda gången som Magnus kan slappna av och inte tänka på alla problem är när han spelar fotboll.


Den här boken är lite svår att läsa. Författaren har gjort språket lite gammaldags med flit men det blir mest konstigt. Dessutom vill författaren gärna lära läsaren lite och det är väl meningen att det ska kännas lite personligt men jag tycker det är mest störigt. Lite för mycket vuxen-som-vill-upplysa-ungdom. Okej, nu var jag inte så snäll. Jag tycker i alla fall att det är bra att det både är spänning OCH fotboll och jag tror att man kan läsa den även om man inte tycker fotboll är så jättekul. Däremot måste man nog vara en ganska duktig läsare för att klara den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar