fredag 15 oktober 2010

Den gröna cirkeln

Stefan Casta är en författare som jag har särskilt gott öga till! Han vet precis hur han charmar sina läsare och han lyckas även denna gång i den mycket mystiska och apokalyptiska boken Den gröna cirkeln. Vad som egentligen händer är jag ännu inte helt säker på trots att boken är utläst och ännu mer förvirrade är troligen de fyra ungdomarna som boken handlar om. De försvinner från sin specialskola under en storm och driver runt på ett oändligt stort vatten. I hur många dagar vet ingen av dom och när dom äntligen når land är världen annorlunda på ett läskigt sätt. Nästan inget levande finns kvar, det finns ingen vind, ingen lukt och kanske ingen tid heller.

Handlingen utspelar sig någon gång i framtiden när klimatförändringarna har fått rejäla konsekvenser och översvämningarna avlöser varandra, blommor har blivit sällsynta och man får vara glad om man får syn på en fågel då och då. Sen kommer stormen och allt förändras för de fyra ungdomar. Att inte få veta vad som har hänt gör det hela ännu mer otäckt och jag kände mig nästan lite illa till mods av den nya spöklika världen som ungdomarna möter. Boken är lite tråkig i början men håll ut, det är värt det.
Om jag ska vara lite trendspanare så är det här med att skriva böcker där världen går under eller där i alla fall en väldigt omfattande katastrof inträffar en trend det här året! Annas dagbok av Börje Lundström är ett exempel för att bara nämna någon. Änglar och jordens undergång är vad som gäller i år alltså! Har du sett några andra boktrender eller läst någon av böckerna? Kommentera gärna!

4 kommentarer:

  1. Jag älskar den nya trenden med "alla dör" eller liknande. Jag är lite konstig på det sättet. :)
    Gillar GONE-serien av Michael Grant, Petter Lidbecks nya bok "De tusende", Nya boken "Fienden" av Charlie Higson och såklart "Den gröna cirkeln". Mer sånt. :)

    SvaraRadera
  2. Hihi!Alla har ju sina små favoritteman. Jag är lite mätt på katastrofer men är ändå lite sugen på Lidbeck mest för formens skull. Jag har dock hört att den är riktigt otäck? Vågar jag?

    SvaraRadera
  3. Lidbecks nya är minst sagt otäck, och riktigt snygg! Men frågan är om den inte är lite för hemsk. Jag vet inte riktigt vem jag ska ge den till...

    SvaraRadera
  4. Usch, inte till mig i alla fall...det får bli till någon modig själ som också gillar katastrofer!

    SvaraRadera