onsdag 27 oktober 2010

DRAKHJÄRTA SYLTMACKOR & OTURSLIVET av Anna Ehring


Den här angelägna boken handlar om Nisse, 11 år, som bor med sin pappa och lillebror Nodi. Mamman har nyligen dött och vi får följa med i Nisses tankegångar och funderingar. Livet går vidare trots all sorg och saknad. Det är speciellt lille Nodi som får alla att skratta och orka leva vidare. Farmor är en central gestalt, stor, lugn, trygg och varm. Hon finns alltid där och hjälper till när allt går på tok.
Nisse hittar vägar att handskas med sorgen och hans "låtsaskompis" Harry, som är en drake, hjälper till på ett mycket speciellt sätt. Nisse har en kompis också som är en rikitgt god vän. Tillsammans har de bildat ett band ihop med tre flickor i klassen. Jag tror att alla som läser den här boken kommer bli tröstade och stärkta. Den är både rolig och allvarlig. En bok att ta till sitt hjärta. Jag hoppas att det blir en fortsättning. /Lili
Boken är nominerad till Augustpriset 2010

1 kommentar:

  1. Åh den var superfin! Den gick rakt in i hjärtat och det är så lätt att förstå Nisse. Fast innan jag läste den så måste jag erkänna att jag tyckte den lät såååå tråkig och framsidan var töntig. Det är härligt att ha fel!!

    SvaraRadera