tisdag 26 oktober 2010

Fångad

Med Fångad har Lucy Christopher författat en riktigt ruggig historia, mest för att den är så dubbeltydig och suddar ut gränserna mellan gott och ont. Det helt ofattbara och sjuka händer Gemma på Bangkoks flygplats - hon blir kidnappad. Gemma hade aldrig kunnat tro att den snygga killen som betalar hennes kaffe när hon har fel valuta med sig skulle droga och föra bort henne. För sånt händer ju bara inte! Men jo, Gemma och blir nerdrogad och bortförd från allt det som är hennes vardag med familj och vänner till en ogästvänlig och farligt het öken. Men inte nog med det, hennes kidnappare tror uppriktigt att Gemma ska älska honom och inse att varför han var tvungen att röva bort henne. Långt ut i den australienska öknen för han henne och om hon rymmer finns det inte en chans att hon överlever i hettan bland de farliga djuren. Helt sjukt scenario med andra ord! Ändå är Gemmas kidnappare inget monster som man kan tro. Sakta sakta går det faktiskt att förstå honom och hur hans verklighet ser ut. Men vägen dit är lång, varm och hemsk.

Jag föll rakt ner i thriller-träsket med den här boken och vill bara ha mer spänning! Därför tog jag med mig Anne Cassidys Glöm mig inte hem. Jag gillade verkligen hennes Besatt och hon är också en författare som tänjer gränser och visar hur många nyanser svart och vitt egentligen har. I Glöm mig inte försvinner ett litet barn från gatan som Stella bor på och där startar Stellas mardröm. När polisen ringer på dörren för att ta in Stellas mamma på förhör får hon veta att det inte är första gången hennes mamma har anknytning till ett försvunnet barn. Stella får såklart en chock men när hon börjar tänka efter så finns där både ett och annat som är misstänkt med mammans uppförande. Hur allt hänger ihop ska bli spännande att läsa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar