torsdag 20 maj 2010

Vad mina vänner inte vet

Sonya Sones har skrivit böckerna Vad mina vänner inte vet och Vad min flickvän inte vet. Böckerna hänger ihop och Vad min vänner inte vet är först. I den berättar den söta och populära Sophie om sina vänner, sin expojkvän och sina föräldrars dåliga äktenskap. Under jullovet när alla hennes vänner är bortresta träffar hon skolans mest nördiga och mobbade kille Murphy och i brist på bättre spenderar hon sitt jullov med honom. Vad hon inte hade räknat med var att bli kär i honom. Det blir lite som en amerikansk feel-good-film. Fast på ett ganska bra sätt.

Men det är ändå tur att Vad min flickvän inte vet inte fortsätter i riktigt samma stil. Här är det Murphy som berättar kärlekshistoriens fortsättning. Deras förhållande är ju inte direkt problemfritt för vad ska vännerna och hela skolan säga när populära Sophie är tillsammans med ärketönten? Murphy återger hur mycket skolan hatar paret, vännerna som vägrar prata med Sophie och vilka elakheter som skrivs om dom på skoltoaletten. Men också hur han får chansen att gå på en konstskola och för första gången känna sig som vilken kille som helst och slippa töntstämpeln ett tag. Men hur det ska gå öfr honom och Sophie när andra tjejer också börjar visa sitt intresse för honom får du allt läsa boken för att få reda på.

Jag gillade dom här böckerna supermycket och även om det blir lite väl sockersött ibland så tycker jag att Sonya Sones skriver på ett sätt som känns äkta. Böckerna är faktiskt skrivna på vers men är inte alls svårlästa för det. Tvärtom! Texterna är ganska korta och är lite som dagboksnoteringar. Ibland är kapitlen utformade i ett mönster som också ger en bild som passar till texten och man får allt vara lite mer uppmärksam än om man läser en “vanlig“ bok.

/ Tove

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar