måndag 3 maj 2010

Robin Hood

Jag läste den här boken häromdagen: Hood av Mats Wahl.

Jag tycker att det är spännande med omskrivningar av gamla sagor och legender och särskilt den här om Robin Hood eftersom jag måste erkänna att jag mest tänker på Disneyfilmen. Men myten om Robin Hood skapades redan på 1200-talet och på den tiden betydde Robinhood laglös eller fredlös (säger wikipedia). Det är faktiskt ganska häftigt att myten om den godhjärtade rövaren fortfarande håller och är minst sagt aktuell för i maj har Ridley Scotts (Thelma och Louise, Gladiator) action/dramafilm Robin Hood världspremiär.

I den här boken verkar Mats Wahl dock vilja göra myten om Robin Hood mer verklighetstrogen. Alla de välkända karaktärerna finns med: Lille John, Broder Tuck och lady Marion, men är inte alls som jag tänker mig dom. Författaren har struntat ganska mycket i det som faktiskt Robin Hood är mest känd för: ta från dom rika och ge till dom fattiga. Så är det inte alls i den här boken. Robin framställs inte som den goda pilbågsskytten som står på folkets sida. Han är en hjälte, visst. Men mest så styrs han av sitt hämndbegär och en god dos övermod. En mord hit eller dit verkar inte bekymra honom alls. Och lady Marion är dum som ett spån men Robin vill självklart ändå gifta sig med henne eftersom hon är så het.


Jag stör mig lite på att Mats Wahl “förstör” myten. Jag gillar ju sagor för det är så lätt att veta vem som är god och vem som är ond och alla lever lyckliga i alla sina dagar. I den här versionen av Robin Hood är det inte lika självklart. Spännande á la medeltid blir det i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar